lørdag 7. desember 2019

Sponset reklame førte meg til Bali

Så koselig at du vil lese på bloggen min! Ny langtur, nye blogginnlegg...  Jeg har lenge savnet å se mer av verden, og i år bestemte jeg meg for å ta siste steget og bestille. Men hvorfor Bali? Vel, her kommer forklaring, i både kortversjon og langversjon:

Kortversjon: jeg fikk mulighet til nære møter med kultur og dyr, et sted langt vekk, til en grei pris, på et passende tidspunkt, og jeg kunne være en del av en gruppe.

Langversjon: Jeg visste jeg ville lengst mulig vekk for å oppdage en annen kultur, uten å måtte betale så mye at jeg ikke har råd til ny tannbørste når jeg kommer hjem. Jeg visste at jeg mest sannsynlig måtte reise alene, og etter noe kjipe opplevelse i India ønsket jeg å tilhøre en gruppe. Jeg ønsket at høsten og førjulstiden, med tilhørende mørketid og stress, skulle føles litt kortere (ved at jeg hadde noe å glede meg til). Så - jeg googlet "gruppereiser ferie", og fant alternativer som innebar sightseeing på formiddagene, men alenetid på ettermiddagene. Alternativene var mange, blant annet Mexico, Bali, Kina, Vietnam, Israel og mange land i Afrika... mange organisasjoner og land å velge mellom, klarte ikke bestemme meg. Jeg klarte heller ikke slå meg til ro med at jeg skulle enten gå alene hver ettermiddag, eller banke på naborommet på hotellet og spørre et tilfeldig par om de ville tilbringe ettermiddagen med meg (dag etter dag være hun som alltid får være med selv om de helst vil være bare de to... haha). Beslutningsproblemer er kanskje ikke noe nytt at er en av mine svakeste sider, men det er ikke sikkert hadde ikke blitt Bali hvis jeg ikke hadde brukt såpass med tid på å bestemme meg og virkelig kjenne etter. For - en av få fordeler med sponset reklame (hvis det finnes flere enn én fordel) kommer her: Fordi jeg hadde søkt på gruppereiser til ulike land, dukket det opp sponset reklame om å jobbe frivillig i utlandet gjennom ulike organisasjoner. Etter å ha lest nettsidene til ulike organisasjoner valgte jeg å gå for noe jeg aldri har gjort før, med minst mulig krav til forberedelse og stress, og minst fare for dårlig samvittighet for å dra hjem (jeg er svak for fattigdom og vil gjerne redde verden). Så - å jobbe med dyr føltes mest riktig. Jeg ønsket også å bruke en organisasjon fra Skandinavia, og IndiGo Travel organiserer "kultur-uke" først, for å gjøre unna alt av "obligatoriske kulturelle ting" og sightseeing og sånn. Valget sto mellom skilpadder på Bali, eller pandaer i Kina. Det kjentes ut som at jeg skulle til Bali, så da ble det Bali.


Det eneste jeg ikke hadde googlet var akkurat hvor Bali var (det var faktisk et snev av impulsivitet i beslutningen til slutt), så jeg fikk litt sjokk da jeg oppdaget at Bali er nærmere Australia enn India. Men - ingen grunn til panikk. Organisasjonen sendte meg "to do"-liste (politiattest, visum, fornying av pass, vaksinasjon, pakketips osv.) Det eneste som dessverre ikke gikk i boks var reisestipend, så hvis noen vet om noen som støtter frivillig arbeid i utlandet, så si ifra.

Foreløpig vet jeg følgende:
- Mellomlander i Bangkok, så videre til Bali, hentes på flyplassen
- Skal bo på 4-6-mannsrom, 3 måltider inkludert
- 1 uke introduksjonsuke (bli-kjent-med-kulturen-uke) i byen Ubud. (https://indigotravel.se/no/reise/kulturuke-oppdag-fantastiske-ubud/)
- 1 uke som frivillig på skilpadde-reservat på øya Nusa Penida, en balinesisk øy, øst for sørspissen av Bali (https://indigotravel.se/no/reise/frivillig-arbeid-jobb-med-havskilpadder-utenfor-bali/)


 Jeg er klar for Bali 7/12-22/12!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar