fredag 20. desember 2019

Morsomheter og tankekors

Det har jammen vært mye å ta bilde av på denne turen utenom hva jeg har drevet med. Noen bilder ble tatt fordi det er morsomt, mens andre ting ga meg litt å tenke på. 

Morsomheter:
- Kaffe mocca betyr ikke kaffe + kakao som hjemme. Men det betyr i tillegg 50% ingefær. Kjøpte bare kaffe mocca én gang.
- «uten chili» betyr tydeligvis «med ekstra mye pepper istedenfor». 
- de har sukker i nesten absolutt alt her nede. Skal man ha juice må man si «uten sukker» 10 ganger først, og så har jeg lært at jeg også må presisere «uten salt istedenfor sukker». De drikker og spiser lite uten å ha noen form for sukker- eller kryddertilsetning. 
- det kryr av skilt med artige utsagn her. Her er to eksempler: 
 
- turen til Gili Air fikk meg også til å le. Hva sier du til en drink i baren? Eller litt LSD? (Jeg MÅTTE bare se hva som sto på LSD-skiltet, selv om det var motsatt retning av dit vi skulle). 
 
- det et mye rar mat her nede. Hva med en mais-is, som en annen frivillig prøvde seg på (smakte visst bare melk). Eller hva med burger (endelig fant jeg burger!!!) med «brown bread»? Det Serbia som samt smaker så godt som svart svidd brød. Haha
 
- det har kommet fram flere og flere juletrær av ulik art og mer og mer fargerikt. Dette til tross for at store deler av befolkningen er hinduer og ikke feirer jul. 


Til ettertanke:
- litt usikker på om denne tilhører «morsomheter» eller «ettertanke», men ihvertfall så betyr nazikorset «hellig» her nede. Ingen jeg har truffet av lokalbefolkningen eller guider har hørt om «nazi» og 2.verdenskrig, før jeg, en tysker og en amerikaner forklarte litt grunnleggende historie for koordinatorene våre. Selv om det ikke betyr noe her ingenting her nede, så synes jeg liksom skiltene blir litt brutale: 
- Barna her har helt andre krav til leker og dyre ting enn mange hjemme i Norge. Denne jenta har endelig fått seg huske (det vil si en papplate som ligger oppå et tau!). Litt bortenfor sto to unger og lekte med det de eide av leker. De lo og tøysa. Og jeg tror det ble noen sandkaker og liksom-mat ut av det.  


Jeg har brukt mye av kveldene på turen til å være takknemlig for det jeg har. Jeg er veldig fornøyd med julekalender fra mamma, samt st jeg har vannklosett det jeg har bodd samt hjemme i Norge!
 
Jeg er veldig svak for fattige folk og dyr som ikke har det bra. Jeg prøver å trøste meg med «at de er vant til det», som lokalbefolkningen alltid svarer når jeg uttrykker bekymring. Her er en av flere haner som står i slike bur.

Og sist men ikke minst har jeg gjort mitt beste for å ta vare på løshundene som holder til ved kafeen der oss frivillige spiser. Jeg prøvde meg på å lage en hundeskål ved å lage en skål med plastpose, men den ble fjernet. Så da fant jeg to halve kokosnøtter på stranden som jeg vasket, og så kjøpte jeg flaskevann som jeg fylte på. Det ble hunde-drikke-kø! Og litt omsorg får de også. Jeg er ikke veldig keen på å kose så voldsomt med dem (de klør seg VELDIG mye, så jeg mistenker lopper osv). Men jeg og en hvit hund har det helt perfekt sammen. den vil bare ligge inntil, og ikke koses med.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar