mandag 9. desember 2019

Dag 1 fortsetter- jeg har min egen guide!

Etter introduksjonsmøte fikk jeg vite at jeg er den eneste som har kultur-uke denne uken, så jeg har denne ukens koordinator for kultur-uken, Sanuja, for meg selv. Han er i praksis en som guider meg rundt og forklarer og forklarer og forklarer (jeg er som kjent litt i overkant nysgjerrig). Han er den mest tålmodige fyren, som venter på meg mens jeg shopper, følger meg over veien, sørger for at jeg pruter nok og ikke betaler for mye, veldig gjerne vil bære handleposene mine og sørger for at det tas bilder av meg. Jeg skal bli «kulturisert» (nytt ord fra min side) av dette programmet:
Første stopp på guidet tur var byen Ubud. To andre koordinatorer var med, fordi de ikke hadde noen  frivillige på sine respektive prosjekter, så det var altså 3 guider og meg! I Ubud så vi først på huset til «king of Ubud». Hver by/provins har tydeligvis sitt eget overhode.
 
Blant annet så vi bryllupstralla som brukes i familiemedlemmets bryllup.
Her i landet arrangeres det bryllup kun på dager som anses som gode i følge den balinesiske kalenderen.

Så gikk vi til markedsplassen i Ubud. Kjøpte to shortser hos en, to topper hos en annen, og så kom alle å ville ha meg til dem. Jeg fant ut at alle solgte det samme, for samme pris, så for å slippe mas endte jeg opp med å handle en ting hos de neste 5 før jeg snudde og gikk.

Deretter gikk vi til apeskogen, et område parallellt med hovedveien. Alt fra små søte baby-aper til eldre sure og sinte aper. Den ene apen bein en annen så kraftig at peisen flerret av på hele låret!
  

 
Veldig gøy å se på mating (søtpotet og mais) - at de stjeler maten fra dyrepasseren før maten er ferdig kuttet, hvordan de venter på å få mat, og hvordan de tar imot maten. Fikk beskjed om å ikke være for nær dem (gå forbi var greit), så jeg ble litt nervøs da den ene plutselig satt rett foran nesa på meg med maisen i hånda. Videoer av mating:


Kvelden avsluttes med balinesisk danseshow (eget innlegg). Men først en reminder: ikke kast søppel i naturen! 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar