tirsdag 10. desember 2019

Dag 2 - språkkurs, matkurs og basseng

Startet dagen med å lære indonesisk, kalt «Bahasa». Jeg vil si det er over middels kleint med kun én elev. Men veldig morsomt å lære språk, eller prøve å lære språk. Det er ikke mye jeg klarte å plukke opp, for leksjonen gikk for seg uten særlig med repetisjoner. Han oversatte 10 forhåndsbestemte setninger fra engelsk til bahasa. Deretter skulle jeg gjenta etter ham, og så var glosene gjennomgått. Han tenkte det kanskje ble for enkelt, for han synes jeg var så flink til å uttale på bahasa. Hyggelig det, men det er for meg ikke ensbetydende med at jeg trenger kun én gjennomgang. Vel, han lurte på om jeg ville lære alfabetet, og startet vel egentlig før jeg fikk svart noe som helst. Så fant han ut at det var ganske likt norsk. Han lurte derfor på om jeg hadde noe spesielt jeg ville lære. Akkurat i farten hadde jeg mer enn nok med alfabetet og alle glosene. Så da antok han at det kunne være nyttig å telle.... til 999 MILLIONER!!!) Det gikk altså så sjukt fort den gjennomgangen, at jeg startet å le. Han trodde da jeg likte det, så han ga meg oppgave med å uttale tall.... men ikke 8 og 9 og tall under 20. Nei, «vi tar 679.203 og 1.900521 og sånn). Artig, slitsomt, men mest komisk. Jeg spør om vi kan jeg kan dra på spa på torsdag istedenfor nok en språkklasse. Det er første gang han underviser kun en person.

Deretter var det mat-kurs. Veldig morsomt når man er bare en deltaker, for da får man være med å lage alt. Vi lagde et måltid han sa man kan ha for både frokost, lunsj og middag (tror ikke Helsedirektoratet er enig i det).
1) Bread banana: bland rismel, sukker og salt til en røre. Skjær opp bananer i skiver. Hell oppi 1/2 flaske olje i panna. Putt bananbitene i røra, og frityrstek dem.
2) kokte grønnsaker.
3) peanøtt-chili-saus
4) Tempeh: friterte soyabønner med grønnsaker og soyasaus. (Vi droppa chili, da han ble bekymret da han så uttrykket mitt da jeg fikk pustebesvær etter å ha smakt på peanøtt-chili-sausen)
 

 


Etter matkurs fulgte han meg til bassenget vi kan benytte rett ned i gata her. Superdigg med varmt vann, man får faktisk kjølt seg ned. Det er 30 grader i skyggen her, så heldigvis er det en forferdelig bratt oppoverbakke på vei til bassenget, og nedover hjem.
   

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar