mandag 9. desember 2019

Dag 1 starter med introduksjonsmøte, kultur og sånn

Startet med signering av 10 sider med husregler og regler for programmet , og flere blir det ettersom noen tydeligvis ikke klarer å oppføre seg). Jeg blir målløs av at noen frivillige på barneskole og barnehage har tent seg en sigg foran barna istedenfor å vente til man ikke står foran andre (og barna her ser virkelig opp til oss frivillige. Signerte også på Child protection policy, at alle barn har like rettigheter og at alle her (frivillige som lokalbefolkningen) er ansvarlige for å beskytte barn. 

Mye nyttig og spennende og morsom info, noe utfordrende når guiden uttaler «f» og «v» som «p» og «sh» som «s» (jeg synes det hørtes ut som han sa noe helt annet alle gangene han sa ordet «finish»). Uansett - Jeg liker evakueringsplan ved jordskjelv på natta: «kom deg ut av køyesenga og ut på en åpen plass, vent på skjelv nummer 2, og gå og legg deg igjen hvis ikke noe har falt sammen». Fikk også førstehjelpstips om å heve beina ved besvimelse, ikke noe ABC-førstehjelp her i landet. I tillegg har de fokus på frivilliges mental helse.
 

Andre kulturelle ting jeg lærte:
Hindu er hovedreligion (men de spiser ku her i motsetning til i India). Også mange muslimer her, men alle følger Bali sine tradisjoner og feiringer, basert på balinesisk kalender, igjen basert på hinduismens tidsregninger. Prøvde å lese meg opp på balinesisk kalender, men skjønte lite utover at den ene av dem består av 210 dager (det er visstnok to kalendere!).
- smil mye og til alle, og kle deg anstendig 
-alltid bruk høyre hånd når du skal gi noen noe eller ta i mot noe. venstre hånd brukes kombinert med vann etter dobesøkene istedenfor dopapir. Ikke alle bruker dopapir - brukes ikke i små landsbyer der det er vanskelig å få tak i, samt av eldre generasjoner før dopapiret kom
-si unnskyld når du går forbi folk som sitter på gaten (fordi man da går forbi på et høyere nivå)
-ikke lov å klemme/kysse offentlig 
-Man sitter ofte på gulvet/bakken fordi det er lettest når man skal snakke
- Et hjem består av følgende hus:
1) Nord-bygning for pensjonistene (fordi nord er på toppen, og de eldste anses som familiens overhode)
2) Vest-bygning for de yngste, samt en terrasse der de eldste veileder de yngre i livsspørsmål 
3) sør-bygning for kjøkken
4) sør-øst-bygning er ris-hus til blant annet tørking av ris (alle familier har en risåker)
5) øst-bygning er et tempel, brukes for seremonier (daglige, fødsel, dåp, bryllup, begravelse)
6) hovedhus til de voksne

Videre snakket vi leeeeenge om alle seremoniene/feiringene, og det er jammen en seremoni for alt. 
1) Hver morgen lages ekstra mat som legges rundt i huset, fordi Gud er overalt (hvis jeg skulle stått opp 1 time tidligere for dette, hadde det grunnet tidspress mest sannsynligå kun blitt mat til Gud og ikke meg. I tillegg er jeg ikke frokostmenneske, i motsetning til Gud).
2) Hver ettermiddag pyntes det med 25-50 blomster som settes rundt, for å takke Gud for dagen. Jo mer blomstene lukter, jo bedre er det. Man kan også ofre middagsmat og røkelse (da stiger ofringen (røyk) opp til Gud. De tåler en spøk om at det ofres til Gud når man tar seg en sigg (jeg var litt usikker på om jeg turte å tøyse med det)
3) Ved fullmåne og nymåne bringes frukt til tempelet (til Gud) ved å bære det på hodet. Jeg tenkte umiddelbart på at vi skal i tempelet fredag, og håper ikke vi må bære på hodet. Isåfall blir det ikke mye på Gud fra meg. Haha.

4) 6 mnd-seremoni, som tar 10 dager, i forbindelse med at de tror at det for lenge siden var krig mellom godt og ondt, og de feirer at det gode vant.
5) nyttårsfeiring, som feires i mars kalles også «Silent day». Alt er stengt, inkludert flyplassen, ingen får lov å være ute. Ikke lov å røyke, fordi det ikke er bra med den røyken for naturen. Guiden kjøpte ikke argumentet om at man ofrer en sigg for Gud hvis man tar en røyk den dagen. Man skal tenke over hva man gjør bra og ikke så bra samt være sammen med familien. 
6) dagen før nyttårsfeiring innebærer at man vasker huset for å vaske ut ondene.


De er utrolig hjelpsomme her. Sitter hele dagen tilgjengelig utenfor vaktrommet, tilbyr å kjøre oss gratis til Ubud, og hjelper til meg å organisere utflukter og reiser (vi har fri på ettermiddager og i helgene).


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar