søndag 15. desember 2019

Frihelg til Gili Air

Jeg og to andre ville fra til Gili-øyene. Vi kunne velge mellom partyøya Gili T., den rolige Gili M., eller «begge deler»-øya Gili A. Tok båt fra Bali ca. 1 1/2 time, som stoppet innom Gili T. Da var vi veldig glade for at vi valgte Gili A., for det var helt sjukt mye folk og bråk tross lavsesong.


Her er ankomst på hhv Gili T og Gili A.
 

Bodde på et veldig fint hotell, og herlighet som jeg har savnet Air condition!. Så tok vi en gåtur på øya, der det ikke finnes motoriserte kjøretøy. Nydelige sandstrender, reggae-musikk overalt, masete selgere som hadde altfor lite å gjøre i lavsesongen og ekte manuelt bygningsarbeid.... og så runda vi 40 grader!!!

 




Framkomstmiddel (foruten egne bein) er sykkel eller hestetaxi (vi syntes så synd på hestene som måtte jobbe i varmen at vi heller tok beina fatt).


En etterlengtet dukkert i vann med vekslende temperatur hvert femte sekund. Kaldt, varmt, kaldt, varmt. Kjentes ut som noen tømte en bøtte kaldt vann rundt meg. Slappet av en time på stranda før solnedgang og litt husking. Det må være noe av det vakreste jeg har sett.
 

 

 


Søndag betalte vi for privat guide for snorkling i 4 timer, og det var jammen verdt det!


skilpadder, korallrev, fargerike fisk og klart vann. Var ikke like fargerikt som jeg hadde drømt om, men det er visstnok fordi at det mister fargen under stress (altså ved dykking og hvis folk tråkker på det eller river av  planter). Men det var helt sjukt fantastisk å mate svære fargerike fisk! Fikk ikke tatt video av fiskemating, men fant en på YouTube som viser akkurat hva jeg opplevde. Link:  https://youtu.be/p65kccZ7VC4

Her er andre bilder og videoer av det vi så i vannet:






Utrolig at det finnes så vakre steder. Jeg kommer til å huske dette lenge, både fordi det var vakkert, og fordi jeg har fått kul mellom øyenbrynene etter å ha hatt på for trang dykkermaske i 4 timer. Båtturen hjem endte litt annerledes enn vi hadde tenkt, da vi kom utfor en regnstorm, og vi som satt på dekk ble klissvåte på 30 sek av regn samt at flere skikkelige sprut fra havet. Så da var det bare å bruke tid på å skifte til tørre klær istedenfor å gå for å rekke bussen hjem. Med regnvanntil midt på leggene skiftet vi så godt vi kunne i smug før vi tok taxi hjem (hvis noen hadde visst at ponchoen er gjennomsiktig når den klistrer seg til huden grunnet svette og regn, hadde jeg ikke brukt den som  dekke når jeg skiftet. Haha).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar