onsdag 11. desember 2019

Dag 3 kulturuke - Batikk og sightseeing

Mange driver med batikk her på øya, og i dag fikk jeg lage mitt eget skjerf. Jeg kunne velge motiv selv, men de hadde også noen maler som man kunne legge under. Jeg valgte litt frihånd og noen av malene. Dette er prosessen:
1) tegne motivet med blyant
2) en lokal fyr tar voks over blyantstrekene
3) påfør vann på stoffet
4) fargelegg med pensel, dra fargen utover med hendene
5) la det tørke i sola
6) en lokal fyr fikser resten (vaskes og behandles)




  

  

 
Koordinatoren min, mest sannsynlig en av verdens mest tålmodige fyrer, satt i 2 1/2 time og ventet på meg mens jeg fargela. Eneste minuset var at de var tomme for neglelakkfjerner, så jeg ikke fikk fjernet fargene fra fingrene. Men jeg skrubbet meg på bassengbunnen, så fikk jeg det heldigvis vekk.

Han lokale fyren som drev med batikk på heltid var i en annen liga enn meg kan man si:
 
Så tok en taxisjåfør meg med på sightseeing i området. Vi dro til en av mange fosser på øya, samt til en banan- og sjokoladeplantasje. Her fikk jeg plukke pasjonsfrukt, og den smakte noe litt annet enn den jeg kjøper i Norge ja...
 
 

På vei hjem viste han meg et verksted hvor de driver med treskjæring. For en innholdsrik dag!!!
 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar