mandag 31. januar 2011

Mandag 31. januar - 1. skoledag

I hele natt har det vært fest... i hele natt... Hvorfor kan de ikke ta litt hensyn? Utrolig irriterende. Var fest natt til i går også, og jeg orker ikke rotet av spritflasker, 100 tørka erter på gulvet, tomme potetgullposer og matrester på gulvet. Har tatt noen ryddesjauer, men ingen som kommenterer det. Er ikke det at jeg må ha tilbakemelding, men det hadde vært hyggelig med en kommentar liksom.

Endte med at jeg forsov meg i dag, men rakk skolen kl. 09. Mange koselige mennesker i klassen som sa hei til oss da vi kom. Veldig uvant å kun snakke engelsk, selv om jeg blir mer og mer vant til det. Og fortsatt litt uvant å være på forelesninger på engelsk. Forelesningene i dag var en introduksjon til modulene. Det er to moduler som går parallellt. Litt forvirrende egentlig, for jeg har to separate timeplaner som jeg må følge med på. Men men, man blir vel vant til det også. I lunsjen ble vi kjent med flere i klassen. Så hadde vi en forelesning til om teorier og referanserammer. Den var helt fantastisk! Hvorfor har vi ikke hatt denne forelesningen i Norge? Er jo akkurat dette (måten å systematisere) vi har etterspurt og savnet. Vi er heldige som har gode forelesere!

Senere på dagen var vi delt inn i grupper, og gruppa jeg er på hadde forelesning i dag. De andre (inkludert Beret og Melissa) har på torsdag, så greit med en lang dag når jeg først var i gang. Litt skummelt å være eneste norske, men det gikk kjempebra. Forelesningen var også morsom. Utrolig bra kvalitet på forelesningene og foreleserne. Tror jeg kommer til å lære enormt mye!

Det er ca. 100 i ergoterapikullet 2. året, men kullet er delt i to separate klasser hele året. Så 50 av studentene vil vi ikke møte i skolesammenheng. Men 50 nye mennesker er mer enn nok for meg å forholde meg til. Lindsay, som møtte oss i forrige uke, går i den andre klassen. Men vi ser henne en del på fritiden da. Også bor hun sammen med Rachel, som går i klassen vår, og Michelle, som studerer fysioterapi.

I Norge har de også en modul som undervises på engelsk, men jeg føler at jeg ikke hadde klart meg på samme måte i Norge. Hadde blitt litt sånn norsk-engelsk liksom. Er generelt veldig glad og fornøyd, sett bort i fra at det er fest om natta. Håper ikke det blir så ofte, selv om vi ble advart av fjorårsstudentene. Tar det som det kommer og prøver å fokusere på det som er bra! For det er ganske mye som er bra!

Etter skoleslutt (kl. 16), oppretta jeg meg printekonto og fikk printa ut alle papirer jeg trenger. Nå er jeg virkelig i gang med skolen! Forta meg hjem, så jeg rakk å skifte før trening kl. 18 på skolen. Studentorganisasjonen (Student Union) arrangerer mange typer trening man kan delta på mot å betale et lite beløp. På noen typer idretter betaler man £1-2 per gang, eller man kan betale £5-10 for et helt semester. Har tenkt å prøve ut litt forskjellig før jeg bestemmer meg for noe. Volleyball, sirkeltrening, bowling, dans og kor er noe av det jeg er interessert i. Vi får se. Er jo lett å bli ivrig og melde seg på for mye.

På mandag ettermiddager er det blant annet sirkeltrening (rullerer på stasjoner med styrketrening i en gymsal). Tenkte det skulle være ca. 20 stk. i en sal, men da jeg kom inn i gymsalen var det 160! Fra 18-60 år, store og små. Fantastisk at man liksom kan gjemme seg litt i mengden. Ble veldig sliten, så håper jeg får sove godt i natt. Ble invitert til Rachel, Lindsay og Michelle etter treningen, så dro bare hjemom og dusja. Utrolig hyggelige jenter. De elsker å bake, særlig cupcakes, så vi smakte på gode kaker.

Da jeg kom hjem satt han ene jeg bor med oppe, så vi prata litt. Jeg tok opp at jeg synes det er vanskelig å si ifra om at det er for høyt støynivå om natta og at jeg synes det er rotete her. Synes heller ikke så mye om at en annen jeg bor med og hans kamerater røyker ut av vinduet på rommet (det er ikke lov). Av og til stinker det skikkelig røyk inn på mitt rom (rett over gangen). Møtte forståelse for at det kunne være vanskelig, men ble også advart mot at det er en del festing her. Er som regel bare jeg som begynner tidlig på skolen, så derfor så tenker de ikke på at de må ta hensyn. Hallo? Tenker de ikke på det? Nei, det gjør de ikke. Men ærlig talt... Jeg prøvde å forklare at vi alle har våre vaner og rutiner og at man må tilpasse seg andre man bor med. Men det får da være måte på. Synes jeg har vært ganske tålmodig. Har sovet dårlig i to netter uten å si noe, og jeg har ryddet opp etter to fester (fordi jeg måtte bane meg vei gjennom stua til kjøkkenet). Prøver å tenke på alt det positive jeg opplever her, men det er så utrolig nedtur å komme hjem til et rote- og bråkehus. Burde kanskje ta opp dette når vi skal møte Anne, kontaktpersonen for oss tre norske, på onsdag.


Avsluttet kvelden/natta med å se på dagsrevyen fra i dag. Føler at jeg har falt helt ut av verden. Det er jo helt texas i Egypt og områdene rundt. Skal prøve å gjøre det til en rutine å se på dagsrevyen. Har bare ikke hatt mulighet til å prioritere det før nå.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar