onsdag 26. januar 2011

Den første hele dagen i York - onsdag 26. januar

Gikk med Beret og Melissa til universitetet kl. 09 på et møte med noen av lærerne og mange av de internasjonale studentene. Mye nyttig informasjon, men uvant å høre alt på engelsk. Etter møtet fullførte vi semesterregistreringen. Fikk feilmelding om at jeg ikke var registrert, så måtte hit og dit for å finne de rette lærerne. Det viste seg at FEILmeldingen var FEIL (morsomt i seg selv), så alt ordnet seg. På fredag får vi studentkortet! Herlig! Ellers satt vi på kafé. Lenge. Mye nytt å smake på.
Ble fanget av navnet... Uten mellomrom blir det nesten THERESE!!!

Deretter fikk vi omvisning av Valerie Holmes (over i rød kåpe), en av de internasjonale koordinatorene. En utrolig hyggelig dame som er 1.50 høy, ei lita snelle. Minner meg egentlig om Lille My fra Mummidalen. Var fram og tilbake, og vi fikk se store deler av universitetsområdet. Husker ikke hvor vi gikk, for det er så utrolig stort! Men mye interessant historie, og hun viste oss mange nyttige steder (printerkontoret, økonomiavdelingen, den internasjonale avdelingen, biblioteket osv.)









Etter omvisningen tok vi en tur til treningsbygget.
Der foregår det treningstimer, og man kan også
benytte seg av et styrkerom. Jeg tror ikke styrke er noe for meg...
På vei hjem gikk jeg og Melissa innom en butikk i nærheten, Londis, fordi Melissa skulle ha noe å ha på knekkebrødene sine... Vi kom ut med 3 bæreposer hver. Jeg synes det er utrolig teit at de ikke har knekkebrød i England! Vi bor ca. 500 meter unna den butikken, men brukte 1,5 time hjem. Sånn går det når to blondiner uten særlig stedsans går på egenhånd uten Beret.

Dritt lei av å gå... endelig fremme på The Grange


Klokka 17 var det klart for det store møtet! Didrik, en venn av meg, går 2. klasse på videregående her i York. Han har vært her i York siden september, og vi har begge sett fram til å møte hverandre i York. Skulle møtes utenfor York Minster, en gotisk katedral fra 1220. Det begynte å regne, så vi gikk inn i katedralen mens vi ventet på Didrik. Fikk noen minutter innendørs. Hørte også et kirkekor som sang i anledning gudstjeneste, som visstnok foregår hver ettermiddag kl. 17.



Ikke mye som er laget av plast!

Da vi møtte Didrik viste han oss litt rundt i byen. Alle butikkene stengte, så vi gikk litt på bymuren før vi spiste på en pizzarestaurant. Didrik sa det var den beste han visste om, selv om han aldri hadde spist der! Hehe... Viste seg å være ganske dyrt og veldig populært. Men god mat var det!


Bymuren

Husk å se til høyre først, og ikke til venstre!

Etter middag dro vi alle 4 til et senter/supermarket, Tesco. Det er like stort som et senter uten av butikkene er adskilt.Vanvittig, ubeskrivelig stort! De hadde alt: blomster, dagligvarer, klær, sykler, elektronikk, musikkinstrumenter, CD/DVD... ja, alt hadde de! Til og med støvsugere med navn på! Hva er forskjellen mellom jente- og guttestøvsugeren?


Definitivt de kuleste varene - støvsugere!

Var der i ca. 3 timer, og jeg er imponert over Didrik som var med hele tiden! Han lo av at vi gikk ganske berserk, og vi syntes det var morsomt at jeg prøvde å finne det billigste merket på tingene jeg skulle ha. Etter shoppingen hjalp han oss med å ringe etter taxi før han dro. Tok en taxi fra et privatselskap hjem med alle våre poser. Didriks høyeste ønske er å få en plate Freia melkesjokolade, det skal han jammen få!

Skulle til å legge meg da det ringer på callinganlegget. Heldigvis at jeg bor i 2. etasje. Jeg tok opp røret, og en jentestemme sa: "Do you wanna have sex with me?". "What?", sa jeg. "Pleeeeeeeeease!", sa jenta. "Bye bye", sa jeg før jeg slang på røret. Syke folk!









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar