onsdag 1. februar 2012

Goa

Jeg var ivrig på å komme meg vekk litt fra å bli stirra på, og ville gjerne være "en i mengden" da vi fant ut at vi ville dra til Goa. Det er en annen stat i India, nord for Karnataka (staten vi bor i), som er et kjent turistområde.

Vi bestilte billetter på nattbussen, en double sleeper, som skulle være en dobbeltseng slik at man kunne sove på veien til. Avreise fra Udupi 22 og fremme i Panji kl. 07.00. Vi bestilte gjennom Ganesh Travels, et selskap som la på røret når vi ringte kundeservice og ikke oversatte noen av beskjedene som ble gitt på Hindi.

Double sleeper

Den dobbeltsenga er i tillegg den verste jeg har ligget i, og det var smertefulle timer på nattbussen. Senga var en dobbel hattehylle med en madrass full av lukt og bakterier. Trang og forferdelig var det også, da verken vifta virket eller vinduet gikk an å åpne. Tuva lå innerst med pledd og sov-i-ro i ørene, mens jeg lå ytterst og passet på at vi ikke begge rulla ned på gulvet. Man kan ikke forestille seg hvordan det rister, og det var heller ikke veldig stas med de chili-ladde luftbombene som lekket ut fra passasjerer liggende med ryggen til meg fra den andre siden. Det hjelper ikke med gardiner som flagrer til alle kanter heller når bussen svinger.

Nei, vettu, den nattbussen skal det mye til for at jeg skal ta igjen. Og enda verre var det hjemover da vi hadde justerbare seter, men 0 beinplass.
Heldigvis kom vi oss trygt fram, og vi sjekka inn på hotellet Rio Resort, like gjerne på en suite for en natt:


"Happy Family" er sådd på plenen!

Wel(l)come. Bare å så over hvis man skriver feil. Men de tenkte ikke på at det synes likevel :)

Veien til suiten med buer med blomster og lys. Koselig!

Deretter bar det på stranda, og vi tok først taxi nedom Baga Beach. Jeg tror aldri jeg har sett så lite av sanda på en strand på grunn av altfor mange mennesker på et sted. Hvor mange indere får du plass til på en strand, liksom? Nei, vi dro videre til Asvem Beach der det var svensker, engelskmenn og andre eurepeere.

HUnden som lå under senga vår likner helt sykt på Abby, hunden jeg passer stadig vekk hjemme i Norge.

Fruktselger på stranda

På kvelden dro vi på et marked som var så stort og fullt som jeg aldri har sett før. Det gikk folk i akkurat det de ville, hvis de i det hele tatt ville gå med noe særlig med klær (for å si det sånn). Fikk i ihvert fall pruta nok for en dag (fra 10 NOK til 1 NOK for en veske er ikke så verst), og kom hjem med både bag, veske, ankellenke, elefantring, sandaler med mer. Veldig fornøyd da vi var på hotellet igjen kl. 01!


Søndag sjekket vi ut og bestilte taxi. Det viste seg at dette skulle bli vår privatsjåfør i 8 timer for 100 NOK. Han kjørte oss dit vi ville, og passet på bagasjen vår i bilen sin mens vi var ute å farta (da vi ikke orket å dra på all bagasjen etter at vi hadde shoppa). Først ble vi med på båttur for å se delfiner... se nøye!

men det var ikke bare delfiner å se på turen:
Huset til skuespilleren Jimmy Carter
Deretter dro vi til Spice Plantation, der vi fikk guidet runde på plantasjen for å se på alle kryddertypene de høstet derfra: chili, kardemomme, kanel, cashewnøtter, aloe vera, sitrongress, ananas osv. Og på slutten ble vi fortalt at vi skulle få se en Tarzan-ape hvis vi sto helt stille. Var ikke akkurat en ape, men det var nok til å ta pusten ut av meg:

Deretter red vi på elefant i parken. Det var så sykt stas. Laster opp videoen her, men bare vær oppmerksom på at elefanten (ganske tydelig hvilket kjønn det er) måtte på do i det vi skulle ta bilde mot slutten av videoen.

Derfor synes jeg ikke at bildet egner seg her, for å si det sånn. Her er noen bilder som egner seg bedre.

Turens hittil ekleste toalett

Ananas



Tilslutt kjørte mister Taxisjåfør oss til nattbussen hjem, og vi tok rickshaw fra Udupi kl. 04.30 mandag morge, sov et par timer og var deretter klar for ny praksisuke!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar