fredag 13. desember 2019

Siste dag i kulturuken - tempel og kaffeplantasje

Startet med å lære hvordan jeg lager blomster-ofring, som jeg skulle ha med i tempelet vi dro til. Det finnes en oppskrift, og det viser seg at alle har blomsterplantasje med blomster i akkurat disse fargene. Men hvis man ikke har de «riktige» fargene kan man bruke andre farger.




 
Jeg, guiden og en deltaker til dro til tempelet, som var enormt, fordi de tror at Gud(ene) er enorm(e). Fikk med oss en bønn mens vi var der.



Som avslutning badet vi i hellig vann (grunnvann som er velsignet). Måtte ha sarong, så jeg kjøpte en grønn en. Når man skal bade i det hellige vannet går man egentlig fra «kran» til «kran», men jeg tok bare en. Både fordi jeg oppdaget kjempestore fisk der, og fordi vannet var kaldt (i min verden er 25 grader kaldt). Hun andre deltakeren til venstre hadde ikke sarong, så hun fikk låne en sarong for tempel-besøket, men måtte så låne en bade-sarong også!
 

 

Deretter dro vi til en te- og kaffeplantasje, hvor jeg fikk sjukt mange smaksprøver.







 Guiden på plantasjen fortalte at kaffebønner har ulike kjønn - han og hun - og så viste hun prosessen fra bønne til kaffepulver. På plantasjen så vi også et katteliknende dyr, Luwak, som elsker kaffebønner. Verdens dyreste kaffe, kopi luwak (kopi=kaffe) produseres ved å rense kaffebønnene fra avføringen til dette dyret. Derfor het plantasjen «cat poo chino».
 
Luwak var en luring, og spiste blomster-offringen til en annen!

Da er introduksjonsuke over, mange inntrykk å fordøye! I helgen drar jeg og to andre til Gili Air, en av de tre Gili-øyene, og så starter skilpaddeprosjekt på mandag. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar