mandag 16. mai 2011

En etterlengtet ferie!

Etter praksisperioden hadde vi en 3 ukers ferie før vi skulle tilbake å jobbe med eksamen. Planen var å jobbe litt med eksamen mens jeg var hjemme, men det ble visst ikke tid. Men for noen opplevelsesrike 3 uker.

Det startet allerede på flyplassen i Liverpool. Jeg hadde ikke plass til alt jeg skulle ha med meg hjem, og jeg jobbet veldig med å få bagasjevekten til å stå på akkurat 20 kg. Lei av omrokkering og tanken på at kofferten min blir veid samt at jeg ikke ville betale for overvekt kom jeg på... "de veier jo ikke meg!" Så da tok jeg ut masse klær fra bagen min, puttet permer og andre tunge ting i bagen før jeg sto igjen med en haug av klær. Så da var det bare å kle på seg. 9 lag med singletter, ullundertøy og ulljakke, og fleecejakka utenpå. Og alt dette kunne jeg jo bare ha på meg, og da fikk jeg alt med meg hjem. Fleecejakka var god å ha. Tre store lommer. Plass til 5 plater med fudge i den ene, to mobiler i den andre og masse smykker i den tredje. I sikkerhetskontrollen la jeg jakka på båndet og gikk rolig igjennom. Det gikk bra sålangt. "Hvem eier den røde jakka her?" spurte mannen i sikkerhetskontrollen etter at jakka mi var gått igjennom scanning. Den var min, og jeg gikk smilende bort til mannen, og han dro opp glidelåsen på den ene lomma og smilte tilbake. "Det er 5 plater fudge til familien min i Norge", sa jeg. Han dro opp glidelåsen på den andre lomma og så spørrende ut. "Det er to mobiler, og begge er mine. Den ene har et engelsk SIM-kort, og den andre et norsk", forklarte jeg. "Og i den tredje lomma her er alle smykkene mine. Jeg skal hjem til Norge på ferie, skjønner du", forklarte jeg. "Vi må ta røntgen av jakka di", sa mannen. Jeg var ikke så veldig nervøs, men jeg ble det da han sa at han måtte ta røntgen av den. Sikkert for å finne ut om jeg hadde stappa noe narkotika i fudgen. Tanken slo meg plutselig at de kanskje kunne ha gjort det i Fudge-butikken i York. Men det hadde de tydeligvis ikke, for jeg kom til slutt igjennom. Men det tok tid, og mannen i sikkerhetskontrollen lo godt da han så at jeg hadde mange lag med klær på meg. Jeg tenkte med grøss og gru på hvis de hadde funnet noe narkotika og jeg måtte kroppsvisiteres eller noe. Og kle av meg plagg etter plagg...

Pappa hentet meg på Rygge flyplass og kjørte innom en bensinstasjon, så jeg fikk meg en etterlengtet baconpølse med meg hjem. Tidlig neste morgen dro jeg på hytta i Bagn i Valdres der mamma var, og jeg jobbet på et sport og turistsenter like ved hytta - Ellingsæter. For et fantastisk sted med fantastisk hyggelige folk. Jan og Sigrid eier stedet, og driver både butikk og kafé. De leier også ut hytter, og hjelper ellers til med det man trenger hjelp til (til og med hvsi du har punktert). Jeg kan anbefale en tur til Ellingsæter ved første anledning. Hjemmelagd mat, nybakt nøttebrød hver morgen og hyggelig service!
En av utleiehyttene.

Ellingsæter

Kaféen med verdens beste mat!

Jan i butikken.

Etter noen dagers jobb på fjellet, jobbet jeg noen dager på Esso på Ramstadsletta. Helt greit å jobbe der, men er ikke en jobb jeg skal ha så mye lenger. Har derfor søkt og fått ny sommerjobb i hjemmehjelp og hjemmesykepleien, så får vi se hvordan jeg trives med det. Prøver i sommer, for da får jeg litt relevant arbeiserfaring i forhold til studiet mitt - ergoterapi.

Andre ting jeg har gjort i ferien er :
- passet Abby, min beste venn og hunden til tanta mi. Jeg pleier å passe henne når jeg har mulighet, og vi koser oss masse masse. Abby er noe av det beste jeg har!










- feiret broren min Jørgen som ble 30 år! Igave fra meg fikk han, som Tottenhamsupporter, masse Tottenham-effekter pluss omvisning på White Heart Lane, hjemmebanen i London! Så nå har han og jeg en tur å glede oss til!
- vært instruktør for to nye tamburmajorer i Grav skolekorps. Selv om jeg drillet sist for 6 år siden var det morsomt å se at jeg husket alt. Her er en film en av småjentene tok av meg (feil vei... men, men):

Ellers har jeg i ferien kjøpt sykkel på auksjon hos politiet til en rimelig pris, skiftet dekk på bilen, sett på Grand Prix (skandale!), malt muren på terrassen hos bestemor, vært sammen med venner og familie, sunget på gudstjeneste og i Bekkestua skoles lærerband, vært på konfirmantledertur i Haslum Menighet, spilt piano på ei venninne sin opptaksprøve på musikklinja på Rud og ordnet blomsterbedet på vei ned til døra mi:

Før 1.
Før 2.

Etter 2.
Etter 1

Det var deilig å være hjemme, så var ikke helt klar for å dra tilbake. Men det er ikke lenge igjen til ferie! Tilbake i York trodde jeg at jeg var klar for eksamen... da jeg skjønte at jeg har glemt igjen alle papirene mine i Norge. Men jeg har ringt hjem, og papirene er sendt over hit. Ingen unnskyldning for ikke å begynne!

2 kommentarer:

  1. Du skriver så morsomt :) Lykke til med innspurten, dette klarer du med glans. Og jeg gleder meg til du kommer hjem :)

    SvarSlett
  2. Tusen takk! Er jo en morsom historie også da! Hehe. Gleder meg helt sjuuuuuuuukt til å se deg igjen!

    SvarSlett