torsdag 27. januar 2011

Torsdag 27. januar - ikke bruk handicaptoalettet hvis du ikke må

Hadde møte med Anne Longmore, ansvarlig for oss ergoterapistudenter. Fikk mye nyttig informasjon om modulene her og om York generelt. Skikkelig bra dame! Hvis vi får besøk kan vi bare spørre henne om madrasser, håndklær og det vi trenger. Hun låner oss også kjeler og annet nødvendig utstyr hvis vi trenger det. Møtte også to studenter fra kullet, Rachel og Lindsay, sånn at vi kjenner noen ansikter den første forelesningen. Utrolig hyggelige jenter som svarte på mange spørsmål og var behjelpelige med alt mulig.


Etter møtet gikk vi litt rundt på universitetsområdet, før vi plutselig var i byen. Like greit, for vi hadde noen ærend å gjøre. Mange interessante butikker. Så en liten butikk som solgte fantastisk fine kaker! Prøvde å ta bilde av utstillingsvinduet, men var så mange gamle damer i veien hele tiden. Kunne nesten ikke be dem om å flytte seg...
York er kjent for mye, og i går så vi den delen av byen som er en del av "Ghost Walking"-ruta. Mange skumle bygninger. Et under at de står.
Ganske skeivt det nederste, mest rutete vinduet



Jeg kjøpte meg løpesko til 60 £. Kursen er på litt over 9 NOK, så et utrolig bra kjøp. Jeg er veldig sær på farge, så jeg syntes litt synd på han som jobbet i sportsbutikken. Men når jeg først skal investere i sko, vil jeg jo ha noe med farger jeg liker. Fikk veldig god hjelp i butikken (de er generelt VELDIG behjelpelige og vennlige i denne byen). Han filmet aat jeg løp på en tredemølle for å se hvordan foten min lander når jeg løper/jogger. Han fortalte meg at jeg overpronerer litt, noe jeg har blitt fortalt før. Kjøpte hvite Nike-joggesko med blå logo. Er i grunn fornøyd med kjøpet, men jeg synes jo 60 £ er mye, selv om det er 1/3 av norsk pris.










Dro hjem fra byen, hadde en halvtime på rommet før vi dro ut igjen. Nå var det tid for Global Meating, møte med alle de internasjonale studentene. Fikk servert en light-versjon av tapas samt vin, øl og juice av lærerne. De er så utrolig hyggelige, og jeg er imponert over at de kan så mange navn. Til og med etternavnet mitt! Snakket med mange studenter, men satt mest sammen med Beret og Melissa, de to medstudentene fra kullet mitt som jeg reiser med. Det er forresten utrolig rart å høre alle de forskjellige engelske dialektene her. Flere studenter er fra Skottland også, og flere av dem høres ut som de er fra USA. I tillegg er det studenter fra USA og Australia, og de snakker jo "engelsk" de også, så det er mange å trene seg på her. Det liker jeg svært godt. Takk for deeeeeeeeeeet! Etter møtet ble vi invitert av to andre norske studenter på pub og konsert, men vi hadde lyst til å gå sammen med de fleste internasjonale studentene til Student Unions Pub på campus. Spilte kort og koste oss. Jeg og Melissa delte en stor mugge med "Sex on the Beach" for £7. Det er liksom prisen for et glass vin i Norge!
Speil, speil i taket der...


Ble en tidlig kveld. Før vi skulle gå, gikk jeg på den nærmeste doen jeg så. Da jeg kom ut, sto det en mann i dress, en vakt, som sa strengt at neste gang måtte jeg finne jentetoalettet og ikke handicaptoalettet. Da har jeg lært noe nytt. IKKE bruk handicaptoalettet hvis du ikke trenger det. Er jo egentlig bra at han sa ifra da, for hvis noen med et handlcap skulle på do samtidig, hadde de måttet vente.

Vi er trøtte og slitne etter mange lange, opplevelsesrike dager fulle av nye inntrykk. Det tar ganske mye energi å omstille hjernen til kun engelsk. Hadde en nokså lang Skype-samtale med mamma på kvelden. En koselig avslutning på denne dagen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar