onsdag 18. mai 2011

17. mai i York

Så ble det 17. mai. Den første i mitt liv hvor jeg ikke er i Norge. Den første (tror jeg) som jeg ikke tilbringer på Grav Skole fra flaggheising kl. 08.00. Jeg gruet meg veldig når jeg 16. mai var klar for å legge meg og ikke hadde noen planer for 17. mai. Har jo eksamensinnlevering og presentasjon neste uke, så jeg så for meg at jeg skulle jobbe med det hele dagen (fikk dagen etter vite at det faktisk var skole). Men før jeg la meg natt til 17. mai, sjekket jeg facebook en siste gang... og der var Didrik pålogget, en venn av meg som studerer på York College. Han og hele klassen skulle feire på College før de dro på den eneste anglo-norske puben der det visstnok skulle feires litt. Jeg og Didrik med enige om å møtes kl. 09 på 17. mai for å begynne feiringen...

Klokka 9 var vi begge sultne, og siden det var 17. mai... Hva var vel mer naturlig enn pølse til frokost? Men det viste seg å være vanskelig å finne. For det første er ikke pølse veldig vanlig å spise i England. Bortsett fra sånne små "sossisser" surra i fett. For det andre har veldig lite åpnet kl. 09 i York. Men da klokka var 10 hadde vi gått ganske mye, og vi måtte bare ha noe i magen. Vi var begge bestemt på at pølse skulle være første matinntak, så vi kjøpte en kaffe og satt oss i parken for å tenke løsninger på å finne pølse. Og flaggene plasserte vi alltid i nærheten, så alle spurte oss hva anledningen var. Og vi svarte at det var den norske Nasjonaldagen, og så var samtalen i gang om Norge og nordmenn og alt mellom himmel og jord...






Etter å ha inntatt en kaffe i parken, jaktet vi videre på pølsefrokost...




Og bak Minster var det en liten vogn som solgte pølser...



... og is!


Med pølse og is var frokosten komplett, og vi gikk for å sette oss ned i en park å spise isen.

Det rakk vi ikke, for plutselig kom noen utenlandske bort til oss. "Thank you", sa de og rappet flaggene våre før de tok bilder av hverandre med flaggene våre.












Klokka var blitt 11.30, og vi tok bussen til York College, der det var fullt av norske flagg oppover etasjene:


"Gratulerer med dagen" sto det også mellom etasjene!
Deretter ble det champagnelunsj i skolegården, før skolen hadde laget vafler på det ene skolekjøkkenet!










Så kom overraskelsene... I en lounge på Collegen, spilte skolebandet "Ja, vi elsker" til stor jubel for alle normennene som hadde samlet seg tett i tett.
Så spilte de "Norge i rødt, hvitt og blått". Teksten satt ikke så godt som den burde...
Klokka 16 gikk ferden til Fulford Arms, den eneste anglo-norske puben i York. For en fantastisk pub som nettopp har åpnet. Ei norsk dame har blitt kjæreste med en engelskmann. Og sammen har de startet denne puben, der det selges kjøttkaker i brun saus og norsk lapskaus. Hit burde jeg ha gått før!

I anledning 17. mai var det gratis hjemmelaget kake, pynting med norske flagg, grilling og leker. De eier to greyhound-hunder som begge var tilstede på puben hele kvelden. Koselig! Hunden jeg koser med på bildet ble nylig vinner i et hundeveddeløp!








Potetløp!
Ballkasting!
Deretter var det Norge-quiz og mingling på puben. Da klokka var 23 var jeg fornøyd, og tok taxi hjem. Et flagg forsvant i løpet av kvelden, men hva gjør vel det dagen ellers var helt fantastisk!

1 kommentar:

  1. Du hadde vel nesten en mer norsk 17. mai enn du hadde hatt her... Så fantastisk ut iallefall. Gleder meg til du kommer hjem:)

    SvarSlett